Slovenskou značku Dedoles (čteno Dědoles) u nás zná snad každý. Patrně nikoho neminula chytlavá reklama s křečky (nebo spíše vlezlá?), která se v době pandemie stala doslova hitem. Veselé ponožky od Dedolesu se rychle dostaly do širokého povědomí. Jejich výrobce se teď ovšem dostal do problémů.
Málokdo ví, že firma Dedoles vznikla před více než deseti lety. V počátcích prodávala ekologická trička s přírodním potiskem od americké značky The Mountain. Dařilo se jí, a tak nebyl důvod byznys dále nerozvíjet. Proto v létě 2018 došlo k rozhodnutí, že firma začne s výrobou vlastních produktů a krok to rozhodně nebyl špatný.
Tržby rostly neuvěřitelným tempem
V roce 2018 firma vykázala tržby 6 milionů eur, roku 2020 už to bylo podle Hospodářských novin skoro 50 milionů eur. Všichni známe především ponožky, Dedoles však prodává i spodní prádlo, punčochy, svetry, legíny, nákrčníky nebo třeba gumáky. Sortiment je aktuálně opravdu široký a všechny výrobky mají jedno společné – jsou veselé a mají pestré barvy. Ty Dedolesu přinesly úspěch.
Pandemie Dedolesu pomohla
Pro e-shopy byla pandemie spíše přínosem a Dedoles na tom nebyl jinak. V roce 2021 měla společnost příjmy 92 milionů eur a nic nenasvědčovalo tomu, že by růst firmy měl brzdit. Jak poukazuje deník E15, Dedoles chystal například velký omnichannel projekt, který měl propojit svět online s offlinem.
Jenže růst s sebou přinesl i nutné výdaje. Najednou bylo nutné investovat do infrakstruktury, IT systémů, skladového vybavení. Letní kolekce se zasekla v Číně, materiály se začaly zdražovat. A to byl teprve začátek.
Válka na Ukrajině jej naopak oslabila
Po pandemii přišla válka na Ukrajině a ta zasáhla celou ekonomiku. Poptávka po výrobcích Dedoles je nižší než loni, firma už byla nucena propustit 200 zaměstnanců. Problémy má také se splácením faktur.
„Ano, připouštím, že máme faktury v prodlení, ale snažíme se o tom mluvit transparentně a se všemi zúčastněnými intenzivně komunikujeme,“ komentuje pro Forbes situaci Jaroslav Chrapko, majitel společnosti.
S vysokou inflací a zdražováním zboží si lidé prostě rozmyslí, co budou kupovat, a hezké barevné oblečení od Dedoles mezi nezbytnosti nepatří.
Dedoles aktuálně působí v 21 zemích, nedávno spustil celostátní televizní kampaň v Německu, která přinesla výrazné zvýšení prodejů v této zemi. Situace je však podobná ve všech státech, lidé přestávají utrácet za věci, které nutně nepotřebují.
Co bude s firmou Dedoles dál?
Navzdory šokujícím titulkům v mnoha novinách to s firmou Dedoles není zase až tak špatné. Podle Chrapka společnost prochází nejtěžším obdobím, ale rozhodně neupadá a neopouští trh.
„Máme silné a zdravé jádro – silnou značku a zdravé marže,“ popisuje dále Chrapko.
Dedoles transformuje organizační strukturu, provádí změny v řízení, nabral nové zkušené manažery. Do hry může vstoupit i investor. Majitel společnosti se snaží mírnit paniku, což je v podobné situaci logické. Uvidíme, jakým směrem se bude ubírat budoucnost značky.