Jedna z nejznámějších světových módních značek Zara stáhla svou novou kampaň, která některým uživatelům sociálních médií připomínala snímky z válkou zmítané Gazy. Kritikům stažení kampaně nestačilo a teď vyvolávají výzvy k bojkotu celé značky. Snímek ukazoval modelku, která držela figurínu zahalenou do bílé fólie, což někteří považovali za podobnost s nedávnými snímky mrtvých těl v Gaze během války mezi Izraelem a Hamásem.
Na sociální síti X (dříve Twitter) si mnoho uživatelů stěžovalo na tento obrázek, který byl hlavním snímkem nové kampaně. Někteří ho označili za „nevkusný“ a „hrozný“. Další používali hashtag #BoycottZara a další zveřejňovali videa protestujících před obchody španělské značky Zara.
V jednom videu protestující drží věc, která vypadá jako figurína zabalená do bílé fólie. V dalším videu je vidět, že obchod Zara v Montrealu byl poničen, když někdo napsal slovo „Gaza“ červenou barvou přes jeho dveře. Protestující se také přes internet svolali před obchod Zara v Tunisku.
Ve vyjádření na Instagramu Zara uvedla, že kampaň byla „vymyšlena v červenci a fotografována v září.“
Válka mezi Izraelem a Hamásem začala 7. října, když Hamás, teroristická organizace ovládající Pásmo Gazy, spustila masivní a smrtící útok na Izrael, přičemž vzala stovky rukojmích. Tedy Zara nemohla při focení kampaně vědět, co se bude dít v následujících měsících a fotky tak nemohou mít jasnou spojitost.
Zara uvedla, že kampaň s názvem „The Jacket“ představuje „sérii obrázků nedokončených soch v sochařově ateliéru a byla vytvořena za jediným účelem, a to prezentovat řemeslné oblečení v uměleckém kontextu.“
„Bohužel se někteří zákazníci cítili dotčeni fotografiemi z kampaně, které byly nyní odstraněny, a viděli v nich něco jiného než to, co bylo původně zamýšleno při jejich vytváření,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. „Zara lituje tohoto nedorozumění a znovu potvrzuje hluboký respekt.“
Tisíce lidí bylo zabito jak v Izraeli, tak v Gaze. Minulý měsíc Izrael dočasně zastavil svůj útok na Gazu výměnou za rukojmí, ale boje od té doby už zase pokračují a naděje na rychlé příměří vyprchaly. Zdá se každopádně, že kampaň Zara netvořilo s jakoukoliv spojitostí s válkou. A jde spíše o dílo náhody. Zda i tak byla kampaň vkusná nebo nevkusná, to už musí posoudit zákazníci značky.