Svět parfémů čeká změna. Dělení dle „genderu“ na pánské nebo dámské parfémy by mělo skončit

Svět parfému má celkem striktní pravidla – ženy mají používat sladké, květinové vůně, výraznější patří na formální akce a lehčí na běžný den. Muži naopak mají být cítit testosteronem a mužností, který má být v parfumerii symbolizován kůží, tabákem a kořením. Nová generace parfémů ale dala stopku konzervativním zvyklostem a přichází s unisex parfémy, které se již neřídí žádnými pravidly, tedy jen jedním – vůně má svému nositeli sedět a má odrážet jeho vnitřní já.

„Vůně může obývat jakékoli tělo. Jde o to, aby vás vůně přitahovala a abyste si ji na sebe vzali.“ – řekla byznysmenka, spisovatelka, autorka podcastu věnující se parfémům a persona Indické Vogue Tanaïs.

Právě Tanaïs je jednou z lidí, kteří se rozhodli vybočit z řad klasických parfumerů. Přichází se zajímavou otázkou, proč by růže nemohla hezky vonět i na těle muže?

Jak to všechno začalo?

Kult unisexu je často připisován značce Calvin Klein, která v 90. letech přišla s kolekcí unisex/intersex prádlem. Tento počin byl významným krokem, který svým způsobem mohl přispět k celkové změně myšlení s ohledem k genderu v západní společnosti.

První unisex parfém Calvin Klein s označením CK one se na trhu objevil v roce 1994. Značka si najala dva špičkové parfuméry (Alberto Morillas a Harry Fremont), kteří ve spojení s kreativním ředitelem unisexu vytvořili něco naprosto nového. Parfém se vyznačoval spojením růže, jantaru, levandule a papáji, citrusů, pižma ad.

Tento parfém se stal nejen propagátorem nové generace parfému, ale i naprostým hitem tehdejšího trhu. Na vrcholu své slávy se prodalo i 20 lahviček za minutu a voněly se jím největší hvězdy tehdejšího showbusinessu. Namátkou třeba Kate Moss či Jared Leto.

Současným inovátorem v této oblasti je značka Boy smells, která sebevědomě prohlašuje, že bojkotuje zastaralé stereotypní názory.

Značka Boy smells v roce 2016 vydala unisex vůni v růžovém obalu stereotypně připomínající produkt striktně pro ženy. Bylo tomu ale trochu jinak. Vůně Violets End svým charakterem připomínal dokonalý mix pánské i dámské vůně – směsice tabáku, kůže nebo aromatického dřeva, ale také fialky nebo rebarbory. Parfém Violets End značka označila pojmem „Gernderful“ – tedy plné pohlaví

Dalším průkopníkem je společnost Sniff, která nejenže vytváří zajímavé vůně prolínající jak mužský tak ženský svět, ale dokonce má obchod čistě na bázi e-shopu s možností objednání vzorku zdarma.

Co je cílem unisex parfémů?

U unisex parfémů nejde o podtrhnutí mužské nebo ženské stránky člověka. Hlavní je, aby se s vůní osoba ztotožnila. Nové generace parfému se nevymezují, jejich primární point je prolínání – jde o prolnutí různých vůní, které vytvoří osobité parfémy pro všechny bez ohledu na pohlaví a umožní tak i mužům vonět se květinovou vůní.

Unisex vůně jsou propagované i mediálně, jednou ze známých osob je spisovatel a moderátor podcastu Smell Ya Later Tynan Sinks, který tvrdí, že by lidé neměli být identifikování dle svého pohlaví, on sám zjistil kým je, až když se navoněl ve svých dvaceti letech parfémovanou vodou Coco Noir Chanel pro ženy, což zmínil v rozhovoru pro Elle.com.


Avatar

Agáta Eismannová

Jsem trochu snílek, trochu módní nadšenec, trochu romantik, trochu cynik. Zajímám se o zdraví a krásu, zejména o zevní péči o naše tělo. Není mi ale lhostejné ani to, co do svého těla dostávám skrze potraviny. Ráda předávám své vědomosti a zkušenosti i z oblasti zdravé výživy.