Shein si zadělal opět na malér. Kontroverzní módní e-shop Shein nabízí širokou škálu oblečení, obuvi, doplňků a dalších módních produktů za opravdu nízké ceny. I proto je tolik oblíbeným po celém světě. A právě nízké ceny jsou alfou a omegou problémů a kontroverzí, které se s tímto e-shopem pojí.
V posledních týdnech prosákly na světlo světa zajímavé informace o nedávné spolupráci e-shopu Shein s několika vlivnými influencery. Spolupráce spočívala v návštěvě influencerů v jedné z továren, kde se údajně šije oblečení a doplňky prodávané na Shein. Jak jinak než ve skvělých podmínkách, ve kterých by chtěl pracovat každý.
Influenceři tak dostali „hodnotný“ obsah, který nasdíleli na své sociální média, konkrétně TikTok. Jenže nedlouho po této spolupráci se objevily velmi přesvědčivé názory o tom, že celá tato habaďůra byla zinscenovaná.
Co se stalo
Ve videích dokumentujících výrobu v Shein továrně jsou ukázány stroje a lidé, kteří vyrábějí oblečení Shein, a to v přímém rozporu se všemi údaji a událostmi, které v posledních letech proletěly médii. Od neetických až po neekologické praktik, díky kterým je Shein v hledáčku řady světových médií.
Podle influencerky Dani DMC, která byla pozvána na tuto mediální spolupráci, jsou všechny informace, které jsme o Sheinu vždy věděli, pouze „fámy“. Což je odvážné prohlášení, zvláště vzhledem k počtu ověřených zdrojů, které se v posledních měsících zabývaly praktikami této značky a dokonce uváděly příběhy těch, kteří pro ni pracují, vyprávěné z vlastní zkušenosti.
@shein_us Get a glimpse of the process of how your purchases are packaged directly from our facility and delivered to your doorstep. Watch as our partners discover the cutting-edge tech that streamlines our operations and receive a hands-on experience in packaging. Stay tuned to the #SHEIN101 series to learn more of what goes on behind the scenes at #SHEIN #SHEINOnTheRoad ♬ original sound – SHEINUS
Důvody kontroverze
Poté, co uvedla, že se podrobně informovala a položila řadu otázek zástupcům Shein během uvítací večeře, která zahájila cestu, Dani DMC pokračovala v souhrnném videu na TikToku, ve kterém vysvětlila, že je „ve spolupráci se Sheinem ohledně toho, jak přinášet informace od značky spotřebitelům a jak jim pomoci vyvrátit mnoho z fám. Společně jsme se sešli a podepsali smlouvu.“
Dani DMC dále ujišťuje, že se se značkou spojila s úmyslem odhalit pravdu – i když je placena Sheinem, jak vysvětluje, „určitě mě nepodplatili, velmi se o mě starají“ – americká influencerka poté pokračuje ve svém projevu plném tvrzení, kterému však zcela chybí důkazy a data, která by potvrdila jejich pravdivost. „Mají velmi nízkou uhlíkovou stopu ve srovnání s mnoha fast fashion značkami“, „Vyrábějí pouze to, co je nutné“, „Mají eticky vyrobené látky.“
Zda Shein skutečně vytvořil falešnou továrnu pro tuto tiskovou cestu, zůstává nejasné; nicméně je jisté, že šlo o iniciativu vytvořenou s cílem přepsat pověst značky. Shein stále zůstává jednou z nejoblíbenějších, ale také nejkontroverznějších fast fashion značek na světě.
Reakce Sheinu
Americký magazín NSSMag.com kontaktoval samotnou značku a poprosil je o komentář k celé záležitosti. Shein pak vydal následující prohlášení:
„SHEIN dbá na transparentnost a tato cesta odráží jeden ze způsobů, jak nasloucháme zpětné vazbě a poskytujeme příležitost skupině influencerů, aby se seznámili s tím, jak SHEIN funguje prostřednictvím návštěvy našeho inovačního centra a sdíleli své poznatky se svými sledujícími. Jejich videa na sociálních médiích a komentáře jsou autentické a respektujeme a podporujeme každý pohled a zkušenost influencerů. Těšíme se na další zvýšení transparentnosti ohledně našeho modelu fungování společnosti a produkce módního oblečení.“