Čína je světovou velmocí nejen v exportu a produkci, ale i v konzumu. Již dávno neplatí, že se v Číně pracuje tak říkajíc za „hrstku rýže“. Nelze samozřejmě říct, že by všichni Číňané žili v blahobytu, nicméně obrovský nárůst poptávky po luxusní módě v Číně značí bohatnutí tamějšího obyvatelstva. V únoru však došlo k obrovskému propadu v segmentu luxusní módy.
Dle Financial Times tvořili čínští spotřebitelé v roce 2019 celých 40 % celkových tržeb prodejců luxusní módy na celém světě, přičemž velikost tohoto průmyslového odvětví je okolo 281 miliard dolarů. Čínský trh stál loni také velmi výrazně za růstem francouzského koncernu LVHM (Moët Hennessy Louis Vuitton). V únoru však došlo k velkému propadu v prodejích právě v Číně. Nálada čínské klientely aktuálně zkrátka nepřeje k nákupům luxusní módy.
Oblíbené řetězce s módou jsou také v pozoru
Čína je samozřejmě stále ještě také „továrnou“ světa. Velká část módy zvané „Fast Fashion“ (laciná móda s rychlým odbytem prodávaná prostřednictvím módních velkořetězců), do níž řadíme značky jako ZARA, Primark, H&M nebo C&A, je vyrobena právě v Číně a dalších zemích jihovýchodní Asie.
S vypuknutím epidemie koronaviru začalo docházet k narušení dodavatelského řetězce v Číně. Množící se karanténní oblasti jsou důvodem omezené nebo zcela přerušené výroby na mnoha místech. Řada módních značek sice v posledních letech přesunula svou výrobu do Vietnamu, Bangladéše, Pákistánu a dalších zemí v tomto regionu, nicméně stále platí, že Čína je hlavní světový producent bavlny, hedvábí a dalších textilií, bez kterých se výroba neobejde nikde na světě.
Nebude-li krize způsobená koronavirem zastavena včas, fast fashion módní řetězce budou mít značné problémy.
Prada i Chanel odložily módní přehlídky v Číně, Gucci prezentoval novou kolekci raději online
Módní přehlídky představující nové kolekce jsou pro luxusní módní značky nesmírně důležité. Značky Prada i Chanel se ovšem rozhodly své plánované módní přehlídky na květen odložit zatím na neurčito. Gucci zvolil jinou cestu.
Aby nezůstali čínští fanoušci této značky ochuzení o novou kolekci, značka se rozhodla celou módní přehlídku streamovat online na populární čínské sociální sítí Weibo. Možná i tohle je cesta, jak neustále promlouvat k fanouškům značky a přitom neriskovat.
Modní značky v Číně zavádějí úsporná opatření
Situace s propady v prodejích je natolik vážná, že se čínské pobočky rozhodly zavést pohotovostní úsporná opatření, která zahrnují uzavírání obchodů, omezení marketingových akcí a uvádění nových produktů na trh. Některé firmy pozastavují najímání nových zaměstnanců.
Úkolem módních značek je nyní přesunout skladové zásoby z čínských poboček, které stejně nemají odbyt, do jiných částí světa, protože držení velkých skladových zásob v Číně je aktuálně spíše problém, nežli výhoda.
Foto: Getty Images, Unsplash.com.