Adidas v problémech. Kanye West je jen špičkou ledovce. Dočkáme se kvůli krizi velkých výprodejů?

Hned na začátek se sluší oznámit, že akcie Adidas klesly o 12 %, což je pro tak velkou společnost znepokojivý propad, který předurčuje velmi složitý výhled na rok 2023. Proč Adidas čelí krizi a jaké problémy za ní jsou?

Ukončení spolupráce Adidas s Kanye Westem proběhlo v říjnu minulého roku

Ikonické spojení Adidas x Yeezy trvalo deset let a vyneslo miliardy dolarů. Ke konci tohoto amerického snu stačilo pár výroků kontroverzního rappera o nadřazenosti bílé rasy.

Avšak Kanye West (nyní Ye) byl pouze pomyslným přilitím horké vody do hrnce. Společnost Adidas začala ztrácet na své hodnotě už před ukončením spolupráce s Yeezy. Rozpad Adidas x Yeezy byl tedy pouze kusem ledovce – pod povrchem se hromadily už delší dobu mnohem hlubší problémy. 

Pandemie koronaviru skolila obchodníky po celém světě

Vše začalo pandemií koronaviru. Ta měla za následek omezení dodavatelského řetězce a společnost Adidas nebyla schopna uspokojit poptávku po svých výrobcích, což jí mohlo stát ztrátu až půl miliardy eur, jak prezentuje analýzy Business Insideru.

Posunutí Adidas na třetí příčku

Dalším problémem pro Adidas se stal pokles zájmu v US. Vzestup značek jako Lululemon, New Balance nebo Under Armour snížil značce Adidas podíl na trhu v USA. První příčka patří neochvějně značce Nike a Adidas dnes okupuje až třetí pozici.

Ivy Park x Adidas přineslo zklamání

Adidas také dlouhá léta spoléhal na spolupráci se slavnými jmény. Z posledního spojení s Beyoncé a její Ivy Park měl být předpokládaný výnos 250 milionů dolarů. Ve finále však spolupráce vydělala přibližně 40 milionů dolarů.

Kdo nahradí Yeezy?

Adidas nyní tápe a snaží se pravděpodobně najít novou slavnou spolupráci, která by znamenala boom a velký návrat. Neschopnost nalézt náhradu za Yeezy se Adidas nevyplácí a propadá se do hlubších ztrát.

Příliš tomu nepomáhá ani fakt, že Adidas musí doprodat oblečení a boty ze zrušené kolekce Yeezy, aby ztráta nebyla ještě vyšší. Budeme se tak těšit na velké globální výprodeje? Dost možná.

Neschopnost vytvářet inovace a sledovat trendy?

Američané si stěžují na to, že německá značka Adidas není schopna sledovat americké trendy a proto upadá. Největší tržby měl Adidas celosvětově nejvíce v USA, proto by se na americké trendy měl logicky i zaměřit. Tento odklon trefně pojmenovala Christine Noh, majitelka newyorského streetwear řetězce Noble, v rozhovoru pro Business Insider.

Reebok

V roce 2005 Adidas koupil svého tehdejšího konkurenta, značku Reebok. Tento krok do dnešního dne veřejnost kritizuje, protože prý stál Adidas příliš velké jmění. Adidas tenkrát za Reebok zaplatil v 3,1 miliardy eur. A v roce 2021 byl Adidas rád, že se této značky zbavil za částku 2,1 miliardy eur.

Prognózy do budoucna jsou nejisté

Když Adolf Dassler v roce 1920 zakládal první střípky Adidas, pravděpodobně nepředpokládal, že jeho značka dosáhne někdy tak unikátních úspěchů. Nezbývá nám tedy než doufat, že úspěšnou bude i nadále.

Zdroje:


Avatar

Agáta Eismannová

Jsem trochu snílek, trochu módní nadšenec, trochu romantik, trochu cynik. Zajímám se o zdraví a krásu, zejména o zevní péči o naše tělo. Není mi ale lhostejné ani to, co do svého těla dostávám skrze potraviny. Ráda předávám své vědomosti a zkušenosti i z oblasti zdravé výživy.