Nad reklamní kampaní značky Calvin Klein s britskou zpěvačkou a skladatelkou FKA Twigs se v poslední době rozhořela bouřlivá debata a kontroverze. Reklama, která byla zakázána Reklamním dozorovým úřadem (ASA), vyvolala vlnu diskusí o objektifikaci ženského těla a dvojím standardu v médiích.
Kampaně Calvin Klein jsou známy svými provokativními a uměleckými snímky, a ta poslední s FKA Twigs nebyla výjimkou. Nicméně, ASA se rozhodl zakázat tuto reklamu s argumentem, že zobrazuje FKA Twigs jako „stereotypní sexuální objekt“ a že kompozice obrazu upoutává pozornost diváků spíše na tělo modelky než na reklamovaný oděv.
Značka Calvin Klein se bránila s tím, že fotografie jsou přirozené a neutrální, a přináší progresivní a osvícenou zprávu. Fotografové Mert a Marcus, kteří stáli za snímky, zdůraznili, že jejich práce má uměleckou hodnotu a nezaslouží si být vnímána jako nevhodná.
Reakce FKA Twigs a veřejnosti
FKA Twigs sama na celou situaci reagovala na svém Instagramu. Odmítla označení „stereotypní sexuální objekt“ a vyzdvihla svou hrdost na svou fyzickou sílu a umělecký přínos. Ve svém příspěvku Twigs vznesla otázky ohledně dvojích standardů a porovnala svou práci s umělkyněmi, jako byly Josephine Baker, Eartha Kitt a Grace Jones, které prolomily stereotypy a přinesly nový pohled na ženskou sílu a smyslnost.
Na sociálních sítích se následně rozpoutala vášnivá debata. Lidé kritizují ASA za údajný zastaralý a moralizující přístup k reklamě, zatímco jiní hájí rozhodnutí zákaz jako ochranu před potenciálním negativním vlivem na mladé lidi. Diskuze se také stočila k otázce dvojích standardů ve vnímání mužské a ženské nahoty v médiích.
Je také zajímavé poznamenat, že jiné reklamy značky Calvin Klein s mužskými modely, jako jsou Aaron Taylor Johnson a Michael B. Jordan, nevyvolaly takový odpor od ASA. To poukazuje na existenci nerovnováhy ve způsobu, jakým jsou posuzována mužská a ženská těla v reklamě a společnosti jako celku.
Celkově lze konstatovat, že Calvin Klein opět nezklamal ve vyvolání diskuze. Kontroverzní zákaz reklamy s FKA Twigs otevřel otázky o hranicích mezi uměním a provokací, a zároveň nastolil diskusi o regulaci obsahu v módním průmyslu.
Co si o zákazu těchto reklamních snímků myslíte Vy?