Shein, rychle se rozvíjející e-commerce společnost zaměřená na módu, se od svého založení potýká s řadou kontroverzí. Jeden z hlavních problémů souvisí s nehoráznými pracovními podmínkami. Společnost byla obviněna ze zneužívání pracovníků v továrnách – od povinnosti nadměrných přesčasů, placení nedostatečných mezd a obecně velmi nevyhovujících pracovních podmínek. Tato obvinění vyvolávají vážné obavy o lidská práva a práva zaměstnanců v globálním odvětví módy.
Vykořisťování zaměstnanců
Britská veřejnoprávní televize Channel 4 přišla se sérií reportáží, které si vzaly na mušku pracovní podmínky v dodavatelských továrnách společnosti Shein. A zdokumentovaná zjištění jsou více než vážná, jak dokládají i další světová média!
V jedné továrně dokumentaristi zjistili, že pracovníci dostávají základní plat 4 000 jüanů měsíčně – zhruba 13.000 Kč – za výrobu 500 kusů oblečení za den. První měsíc jim mzda není ani vyplacena; v jiné továrně dostávali pracovníci ekvivalent 3 Kč za vyrobenou položku. Dělníci v obou továrnách pracovali až 18 hodin denně a dostali pouze jeden den volna v měsíci.
V jiné továrně prý byly přistiženy zaměstnankyně, které si myly vlasy během poledních přestávek a za trest byli penalizovány odejmutím dvou třetin denní mzdy.
Pořad vyvolal velké pozdvižení, které vedlo až k oficiálnímu vyjádření značky:
„Víme, že máme zodpovědnost za zajištění dobrých životních podmínek pracovníků v našem dodavatelském řetězci. Ve světle nedávný zpráv jsme zahájili vyšetřování tvrzení, že 2 naši dodavatelé měli ve svých zařízeních nepřijatelné pracovní podmínky.“
Vykrádání duševního vlastnictví jako byznys model
Další kontroverze Shein se týkají kulturního využití. Společnost byla kritizována za prodej oděvů a doplňků, které se zdají být založeny na tradičních kulturních prvcích, ale s významným nedostatkem kulturní citlivosti nebo porozumění. Toto vedlo k obviněním z kulturního využívání a necitlivosti.
Jedním ze zdokumentovaných případů je vykradení posvátného motivu muslimského náboženství užívaného na tradičních kobercích určených k provádění modliteb. Shein motiv sprostě okopíroval a užíval jej na svých produktech.
Shein je také nechvalně proslulý kradením motivů módních návrhářů z celého světa. Od malých po ty největší. Několik případů zdokumentoval na svém instagramu uživatel se jménem Baileyprado. V komentářích se to pak hemžilo mnoha peprnými názory na praktiky, které Shein předvádí. Výrazy jako „nehoráznost“ patřily k těm nejslušnějším. Řada z komentujících dala jasně najevo, že na e-shopu Shein už do budoucna nakupovat nehodlají.
Dopad na životní prostředí? Tristní
Shein shop také čelil kritice za svůj dopad na životní prostředí. Rychlá móda, v níž Shein je hlavním hráčem, je známa svými vysokými úrovněmi odpadu a degradace životního prostředí. Společnost byla také obviněna z využívání neekologických výrobních procesů, přispívajících ke znečišťování vodních toků kvůli užívání nebezpečných chemikálií ve svých produktech.
Stále se více a více vyžaduje, aby módní společnosti přijaly principy udržitelnosti a minimalizovaly svou ekologickou stopu.
Pro společnosti je klíčové, aby byly transparentní a odpovědné ve svých obchodních praktikách a aby na takové kontroverze reagovaly konstruktivním a smysluplným způsobem. Zákazníci, zainteresované strany a veřejnost si tyto problémy stále více uvědomují a požadují odpovědnost od společností, se kterými obchodují.