Fashion Nova, módní e-shop s rychloobrátkovou „fast-fashion“ módou, zaplatí americké Federální obchodní komisi (Federal Trade Commission – FTC) astronomické „vyrovnání“ ve výši 4,2 milionů dolarů, což je v přepočtu více než 91 milionů korun. Důvod? E-shop publikoval jen 4* a 5* recenze na svém webu, čímž vědomě podváděl své zákazníky, jak píše ve své zprávě FTC.
„Praktiky klamavých recenzí podvádějí spotřebitele, znevýhodňují na trhu poctivé podniky a znečišťují online obchod,“ uvedl v prohlášení Samuel Levine, ředitel oddělení pro ochranu spotřebitelů FTC. „Fashion Nova je za tyto praktiky zodpovědná a ostatní firmy by to měly vzít na vědomí.“
Podle FTC používá Fashion Nova ke správě recenzí společnost třetí strany, která automaticky zveřejňuje čtyř a pětihvězdičkové hodnocení produktů. Od konce roku 2015 do listopadu 2019 společnost odmítala schvalovat a zveřejňovat recenze, které byly pod čtyřmi hvězdičkami, o čemž FTC prohlásila, že „připravuje spotřebitele o potenciálně užitečné informace a uměle zvyšuje průměrné hvězdičkové hodnocení produktů.“
Kromě pokuty 4,2 milionu dolarů musí Fashion Nova na svém e-shopu zveřejnit všechny recenze, bez ohledu na jejich hodnocení.
Případ zdokumentoval také portál Business of Fashion (BoF), kterému Fashion Nova poskytla vyjádření k celé kauze. Dle Fashion Nova je obvinění ze strany FTC klamavé a plné nepřesností. Jakmile byla společnost konfrontována s existencí tohoto problému, údajně začali ihned tuto skutečnost řešit, což bylo dle vyjádření poskytnuté BoF až v roce 2019. Fashion Nova dále sebevědomě uvádí, že si je velmi jistá, že případný soudní spor by vyhrála, nicméně společnost se rozhodla uhradit pokutu ve stanovené výši a nadále se nechtěla angažovat v jakémkoliv soudním procesu a vynakládat tak energii a finance na řešení sporu.
FTC řešila s e-shopem Fashion Nova problémy již v minulosti. Dle BoF zaplatila Fashion Nova v dubnu 2020 pokutu za nedostatečné informování zákazníků o možnosti zcela zrušit objednávku při zpožděném doručení zásilky. Fashion Nova dále namísto finanční kompenzace za zpožděnou zásilku nabízela svým zákazníkům slevové kupóny na další nákup, ačkoliv ve svých obchodních podmínkách měli jasně definované refundace.