V poslední době se ve světě roztrhl pytel s prodejem oblečení celebrit. Vzít si na sebe totéž dvakrát by bylo naprosté faux pas, a to si slavná hollywoodská jména rozhodně nechtějí dovolit. Pokud se navíc rozhodnou část výdělku věnovat charitě, přidá to bonusové body i jejich karmě. Má podobný koncept šanci uspět i u nás?
Hvězdy showbusinessu a móda k sobě patří odjakživa. Po modelech Audrey Hepburn a stylu Jamese Bonda šílíme dodnes. To, na co jsme dřív museli čekat desítky let, dnes trvá pouhé dny, maximálně měsíce. Šatníky celebrit jsou stále více na dosah ruky obyčejného smrtelníka. Designerské kousky se navíc dají sehnat velmi snadno na internetu a za výhodnou cenu, což se u aukcí pro vybrané vážně říct nedá.
Od milionů ke stovkám
Například za víc než jeden a čtvrt milionu dolarů (tedy stonásobek původní ceny) se vydražily šaty Marilyn Monroe, ve kterých zazpívala slavnou serenádu Happy Birthday Mr. President. „Dnes se lovci outfitů celebrit zaměřují na levnější a nositelnější součásti šatníku. S radostí sáhnou po značkových teniskách, kšiltovce nebo topu, který zahlédli na svém idolu. Proto běžně nositelné, ale stále kvalitní a značkové modely často seženete už za pár stovek dolarů – tedy několikanásobně pod běžnou prodejní cenou,“ říká Petr Gürth, ředitel Snapbacks.cz.
Ekologicky, ekonomicky a hlavně dobročinně
Další nespornou výhodou oblečení z druhé ruky je stále diskutovanější ekologie. „Celebrity se brodí nespočtem nejen koupených, ale i darovaných outfitů, které pro ně ztrácí hodnotu v okamžiku, kdy je v něm někdo vyfotí. Co je ale pro jednoho odpad, může být pro druhého poklad,“ vysvětluje Petr Gürth, ředitel Snapbacks.cz U přírody zatěžované nadbytečnou výrobou módního průmyslu to platí dvojnásob. Mít něco nošeného už rozhodně není přešlap, a to nejen díky uvědomělému zásahu hipsterů.
V Česku se hvězdný second hand zaměřuje především na to „vyšší dobro“. Spojit příjemné s užitečným se českým celebritám opravdu daří, protože zvučná jména táhnou. První vlaštovkou byl Vánoční bazar v mokré čtvrti Ani Geislerové a Táni Vilhelmové, které během deseti let bazarování získaly několik milionů pro podporu organizací i konkrétních projektů a akcí. V posledních několika letech se organizace charitativního bazaru ujala mimo jiné i Emma Smetana, díky které si na své mohli přijít i fanoušci youtuberů a mladých umělců.